Foråret så sagte kommer…

16.04.16
…er titlen på digterpræsten Kaj Munks barndomserindringer fra bl.a. Lolland. Og det er jo en meget både smuk og sandfærdig betragtning, man selv kan iagttage i disse dage.

På vej til biblioteket i Hørsholm kan min kone og jeg hver dag se det spire her og der. Platantræerne ved DTU er blandt de første. Så kommer hvidtjørnen lige pludselig og når forsythiaen blomstrer og det friske grønne græs begynder at skjule alle de svinske efterladenskaber i vejkanterne, er det ved at være forår! Når vi ser bort fra Vivaldis De fire Årstider, har musik som regel ikke så meget med årets gang at gøre. Så vi blænder op for lidt nyheder, der også vil kunne høres hen over sommeren!

Fra Ontario, Canada kommer yndige Basia Bulat med sine inciterende lidt alternative folk/rock ballader.

Peter Case er en moden herre med over 40 års erfaring indenfor den mere progressive ende af singer/songwriter scenen. Fantastisk god musik der hviler i sig selv.

Fra Tennessee kommer Sierra Hull med sin mandolin og engleblide røst og fortsætter den flotte genfortolkning af bluegrass traditionen som også Alison Krauss er repræsentant for.

Bag navnet King Charles gemmer sig Londoneren Charles Costa, der tydeligvis har lyttet til Mumford & Sons og det er da også Marcus Mumford der har produceret pladen med dens storladne lyd.

Skotske Emma Pollock har siden sin tid med Delgados videreudviklet sit musikalske udtryk som det kommer til udtryk her på hendes 3. soloalbum.

Det må endnu engang konstateres, at svenskerne kan overraske! Her med projektet Promise & the Monster hvis drømmeagtige og lidt dystre toner i alt-folk genren giver mindelser om de store svenske skove!

Fra Austin, Texas kommer Carrie Rodriguez med rødder i tex-mex og alt-country og bakkes op af et fremragende band i form af ”The Sacred Hearts” med bl.a. Bill Frisell og Viktor Krauss.

Dannet i London i 2011 spiller hardrock gutterne fra The Temperance Movement ud med deres andet album. De er blevet sammenlignet med ingen ringere end The Black Crowes.

Wild Nothing har vi tidligere hørt fra. Det er shoegaze produceret og udført af énmandshæren Jack Tatum.

Bluesfolket kan glæde sig til New Yorkeren Dion (DiMucci), der har været aktiv siden starten af 60’erne og har spillet både folk/rock, pop og hard rock. Hans blues er efter min mening godkendt!

At George Gershwin var en af de helt store komponister i forrige århundrede er hævet over enhver tvivl. Hans produktion af sangbare og smægtende hits var enorm og mange af hans numre er klassikere i dag. På dette tredobbelte CD-sæt er det indspilninger fra perioden 1941-1961 med en stjernerække af solister. Sid ned i en god stol, tænd evt. op i brændeovnen og nyd en god 12 år gammel Coruba rom fra Jamaica!

God fornøjelse!