Danmark dejligst

27.04.19
Vi skal her have to fremragende eksempler på, at det danske sprog lever og har det godt indenfor musikkens verden.

Den snart 46 årige singer/songwriter Kristina Holgersen er aktuel med sit nye album Ny start. Det er hendes fjerde soloalbum efter karrieren med bandet Emotions, der havde nogle succesfulde år i slutningen af 90’erne. Hun er en intellektuel sangerinde og sangskriver, der efter at have bearbejdet og sat musik til tekster af Helle Helle på sit forrige album, nu har skrevet hovedparten af sangene med sikker sprogfornemmelse og tilsvarende musikalitet til det nye album. Hun er en passioneret musiker, der er med til at holde det danske sprog i live på allerbedste vis. Paradoksalt nok i duet med Niels Skousen på nummeret ”År efter år med dig” med hvem hun også turnerede sammen med ved en række succesfulde dobbeltkoncerter sidste år.

Samme Niels Skousen, der just er fyldt 75 udgav i starten af april albummet Døgnet har 24 timer. Det fik megen anmelderros af bl.a. Ekstrabladets Thomas Treo, der konstaterede at ”Manden kan jo ikke synge”, men det gør han så alligevel og selvfølgelig på dansk! Dem der er gamle nok, husker selvfølgelig kult klassikeren ”Herfra hvor vi står” fra 1971 sammen med Peter Ingemann. Skousen har været aktiv på musikscenen i mange år og i mange sammenhænge, men var dog lidt fraværende i en snes år op til årtusindskiftet. Men i 2002 udkom albummet ”Dobbeltsyn”, der blev årets danske folk udgivelse ved DMA i 2003. I 2006 udkom så albummet ”Daddy Longleg”, der blev hædret med 50.000 kr. af Statens Kunstfond. Så var Skousen på banen igen og hans nye album emmer af meningsfulde sange, der stiller flere spørgsmål end svar om almengyldige emner som fremmedgørelse, afmagt og kærlighed for voksne og i det hele taget en mening med galskaben.

Det her er musik, der skal lyttes til! God fornøjelse!