Voksenbibliotekets tre bedste juleanbefalinger

Forbudt kærlighed, en julenovelle og julebagerier

1:  Den bedste julefilm

Emilie anbefaler filmen ’Carol’ (2014), instr. Todd Haynes, 1 t 53 min.

Carol er et lavmælt romantisk melodrama baseret på Patricia Highsmiths roman ’The price of salt’. Filmen foregår i New York i starten af 1950’erne og kredser om en (forbudt) forelskelse mellem en ung kvinde, der arbejder i et stormagasin og en ældre velhavende kvinde, der er midt i en svær skilsmisse. Det er en smuk film om (på det tidspunkt noget nær) umulig kærlighed.

Carol er en julefilm i den forstand, at julen – og filmens smukke detaljerige fremstilling af Manhattan anno 1952 i december måned - udgør bagtæppet for handlingen. Et nostalgisk douce-farvet juleunivers, man ikke kan undgå at komme i julestemning over.

Filmen kan ses på Filmstriben.dk. Bogen ’The price of salt’ fik senere hen titlen ’Carol’. Den kan lånes på biblioteket.

2. Den bedste julebagebog

Tina anbefaler ’Julebag’ af Annemette Voss. Politikens forlag, 2018.

Lad julehyggen sprede sig derhjemme med lækkert julebag!

Den liflige duft af hjemmebagte krydrede julekager kan om noget få én i julestemning, og med denne bog i hånden er man godt dækket ind, for den er fyldt med lækre opskrifter. Der er både klassikere såsom vaniljekranse, pebernødder og klejner og forslag til anderledes julebagværk, så man kan give sig i kast med risalamandetærte og juleflødeboller. I sidste del af bogen er der opskrifter på kransekager og andre fine nytårslækkerier. Bogen er spækket med flotte billeder, så man får lyst til at give sig i kast med opskrifterne med det samme!

3. Den bedste julefortælling for voksne

Signe anbefaler julenovellen ’Auggie Wrens Julefortælling’ af Paul Auster, 1990.

Når man siger ’julefortælling for voksne’, vil mange måske tænke på Dickens ’Et juleeventyr’ eller Blichers ’De tre Helligaftener’. Et mere moderne bud er Paul Austers særegne julefortælling om Auggie Wren. Novellen er en spøjs historie, som handler om en forfatter (Paul!), der bliver kontaktet af en avis, som vil have ham til at skrive en julenovelle. Forfatteren ender efter store kvaler og midt i en skriveblokering med at spise frokost med en bekendt, Auggie Wren, som lover at fortælle en julehistorie, forfatteren kan bruge, mod en frokost til gengæld. Novellen til avisen bliver denne julehistorie.

Novellen ’Auggie Wrens Julefortælling’ af Paul Auster – et bestillingsarbejde – udkom første gang i New York Times i 1990, og novellens virkelige tilblivelse mimer lang hen ad vejen julenovellens forløb og indhold, og det hele er derfor en kringlet omgang, hvor virkelighed og fiktion vokser sammen – hvilket også er en af pointerne i novellen. Novellen er efterfølgende blevet filmatiseret under titlen ’Smoke’ – i øvrigt en film, ALLE burde se! Hvis man vil læse novellen, findes den bl.a. i Paul Auster-biografien ’Smoke & Blue in the face’, som selvfølgeligt kan lånes på biblioteket.

Af Nina
12.12.19