Kunst med et glimt i øjet

Af Nina
09.09.15

Carlsen, Peter
Peter Carlsen - realitymaleri
Kastrupgårdsamlingen
Randers Kunstmuseum, 2015
106 sider

Maleren Peter Carlsen fyldte 60 i år. I den anledning er der udgivet et udstillingskatalog over et repræsentativt udsnit af kunstnerens værker, der har været og bliver udstillet på henholdsvis Kastrupgårdsamlingen og Randers Kunstmuseum i løbet af året. Peter Carlsen kalder sig selv for realitymaler og er helt sikkert inspireret af ekstremrealister som f.eks. Edward Hopper. Hans værker er fyldt med selvironi og humor og med et godt blik for nogle af samtidens paradokser. Mange af os kan ikke lade være med at se lidt af ”Villy” i os selv, og det tror jeg faktisk også er meningen! Ud over selvfølgelig at gengive billederne giver kataloget også en udmærket indføring i Carlsens karriere og hans specielle univers. En andeledes og meget spændende kunstbog efter min mening.

/Benny