Hvad skal viceskoleleder Anja Szabo læse?

Af Nina
29.06.22
Jeg skal læse både skønlitteratur, der trækker mig til andre kulturer, og tilbage i tiden, og jeg vil læse faglitteratur, der giver mig nye perspektiver på mit arbejdsliv.

Min sten-skikker-liste:

Jeg vil helt sikkert bruge noget tid i skyggen på varme dage, til at glide ind i det fine univers, som Naja Hou Alberdi skaber i Quadrilla . En fortælling om en ung kvindes liv mellem to kulturer, dansk og baskisk. Jeg er allerede gået i gang med bogen, og elsker passagerne hos hendes farmor i en lille baskisk bjergby, og hvordan maden får lov til at fylde. Det er rørende at følge hovedpersonens store indre drama i forhold til at føle og skabe tilhørsforhold. Dejlig, sanselig læsning - og spændende at få et sjældent indblik i noget så eksotisk som baskisk kultur(som man lærer BESTEMT ikke er det samme som spansk kultur).

Og så må jeg igen dykke ned i Middlesex af Jeffery Eugenides. Et episk værk af dimensioner om en ung kvinde, der bliver til en ung mand, da det langsomt går op for hende, at hun er født med to sæt genitalier(et sæt skjult), og de tilhørende kønshormoner. Det er en fantastik rejse fra Lilleasiens i tiden før 1. verdenskrig, henover massakren ved Smyrna til bilfabrikkernes hårde industriår i Detroit  og til nutidig Berlin. Det er helt vildt opslugende. Historien fortælles af hovedpersonen selv om hendes livsrejse fra pige til mand. Fantastisk roman.

Sidst men ikke mindst, skal jeg læse Hvad vi taler om, når vi taler om at lære – syv lærestykker til skolen af Lene Tanggaard og Keld Skovmand, fordi jeg er dybt optaget af, hvordan vi generobrer skoledebatten fra læringsmålsparadigmet til et fokus på dannelsesbegrebet, og arbejdet med elevens alsidige udvikling. Det er rigtig vigtig læsning!

Mine boblere…

Derudover, ligger på mit sengebord Triumf at være til, af Edith Södergran, Rosarium af Charlotte Weitze samt en fin brevveksling mellem Tove Ditlevsen og Ester Nagel.