Hanne anbefaler: Søde skat. Danske kager og desserter vi kender og elsker

Ikke altid mousse!

Marie Holms første madbog hed ”Foodie” og foodie er lige, hvad Marie Holm er. Pr. definition er en foodie en madglad person, der nyder at lave, spise og især tale eller blogge om mad. Marie Holm ernærer sig som madjournalist og har udgivet flere kogebøger oftest om søde sager som kogebogen ”Buddinger og andre dirrede desserter”. Selv har jeg hendes skønne frankofile kogebog ”Croque Monsieur”, som hun skrev sammen med Morten Lindbergh bedre kendt som Master Fatman. For nylig udkom en ny kage- og dessertbog fra hendes hånd med titlen "Søde skat". Som titlen antyder er vi i dessert- og kageuniverset.

I bagedystssæsonen lærer mange af os nye gloser som glace, frosting, fondant og mousse. I Holms søde univers er vi i farmor- og mormorkøkkenet med vægt på det danske og sæsonbetonede køkken, hvor sæsonens bær og frugter indgår i fremtryllelsen af de søde sager. Som Marie skriver i bogen: "Jeg ville bytte al chokolade i verden for en dansk sæsonfrugt". Intet er en bedre smagsgiver til kager og desserter ifølge Marie. Bær og frugt som ender i fromager, roulader, triflier og tærter, som en del af Maries univers foruden klassiske kager som fuglereder, linser og hindbærsnitter med flere. Med Marie Holm er vi ikke i det kalorielette køkken. Bogens æstetiske og sanselige layout gør, at man med garanti bliver lækkersulten undervejs.

Samtidig bliver vi klogere på madhistorien undervejs. Triflier og en dessert som "Brudepige med slør" er fra en tid før komfurets opfindelse og er opstået som sammenlagte kager, der krævede varme, men ikke ovn. Trifli er en slags krydsning mellem en dessert og en kage dvs. ubagte sammenlagte kager. Triflier er opstået som en "undgå madspild" dessert fra det engelske tebords overskudskage blødt op med vin og overhældt med fløde og creme. I afsnittet om rabarber bliver vi gjort bekendt med, at der findes 63 danske rabarbersorter. Noget der nok vil være en overraskelse for de fleste!

Mange af opskrifterne er en genoplivning af vores gastronomiske kulturarv heraf titlen ”Søde skat”. Det gælder f.eks. desserten "Bondepige med slør". En dessert hvor revet rugbrød indgår. Mange af opskrifterne i ”Søde skat” er opskrifter, der er overleveret gennem familien og løbende forbedret og fornyet.

Voila: ”Søde sager” er en retro rejse i søde sager og velafprøvende opskrifter, der bare venter på blive taget i brug. Må rabarber, ribs, solbær og stikkelsbær få en renæssance i desserter og kager. ”Søde skat” kan lånes på biblioteket ligesom man kan følge Marie Holms profil på Instagram, hvor hun deler ud af sin madglæde.

/Hanne

Foto: Grønningen 1
Af Anonym (ikke efterprøvet)
02.03.22