Boganbefaling: Et Sverige i forandring

30.08.17

”Hvis Sverige i morgen bliver som Malmø i dag, hvordan bliver Sverige så?” lyder det retoriske spørgsmål fra forfatteren Lars Åberg i hans nyeste bog ”Framtidsstaden”.

Åberg er 66 år, journalist og har boet det meste af sit liv i Malmø. En af bogens pointer er, at der er to forskellige fortællinger om Malmø: En optimistisk, der tager udgangspunkt i Øresundsintegrationen, højskolen, kulturblandingen og den unge befolkning, og en pessimistisk, der handler om den udhulede økonomi, segregationen, kriminaliteten og kulturkonflikterne.

Åberg sætter sig for at prøve at trænge til bunds i nogle af de mest sejlivede forestillinger om tingenes tilstand og efterprøve sandhedsværdien i nogle af dem. Det er selvsagt et ikke helt uproblematisk foretagende i det stadig på mange måder politisk korrekte Sverige. Det er en forsigtig og afvejende forfatter, der prøver at finde dækkende ord for problemstillinger og en udvikling, som eksempelvis Sverigedemokraterna ville adressere mere bramfrit.

Bogen er opdelt i 20 mindre kapitler, som ét for ét afdækker den svenske model for ikke at italesætte tingene ved deres rigtige navn. Store sociale og etnisk betingede problemer i f.eks. bydelen Rosengård, som er tiltaget gennem årene, tales ned til blot at være mindre ”udfordringer”, der kan klares med nedsættelse af diverse projektgrupper. Enhver kritiker af tingenes tilstand udsætter sig pr. automatik for at blive stemplet som racist.

Det ser ud til, at tingene i Sverige er mere sort og hvide end vi er vant til herhjemme. Hvordan kan man løse et problem, hvis man ikke engang kan tale om det? Forfatterens konklusion, eller manglen på samme, er også flertydig. Han er i bund og grund gammeldags socialdemokrat og begræder uden tvivl udviklingen og er samtidig bekymret for, hvordan hans børnebørns fremtid kommer til at forme sig. Aner vi en parallel til de danske socialdemokraters ”omvendelse” i udlændingepolitikken? Bogen er blevet lidt af en bestseller i Sverige mod al forventning og på trods af lunkne anmeldelser i bl.a. Aftonbladet.

Personligt synes jeg, Lars Åberg har taget et syvmileskridt inden for den svenske debat, og jeg vil lade ham selv slutte omtalen af bogen med denne kommentar: ”Det vore galet om de goda krafterna i samhället lämnar över den här problematiken till SD genom att låtsas som att den inte finns. Det behövs en kraftsamling för att göra något åt den ökande segregationen i Malmö och på andra håll i vårt land.”

/Benny