Boganbefaling: De fordømtes legion

21.06.16
Manglen på mandskab får Hitler til at udnytte enhver mulighed for at indkalde til krigstjeneste. Kriminelle, politiske fanger og desertører bliver benådet og kommanderet i krig.

Bogen er den mildest talt omdiskuterede forfatter Sven Hazels debutroman fra 1953. Den handler om en række barske soldater, alle af tvivlsom herkomst og disses skånseløse krigsførelse for tyskerne på Østfronten. Vi følger de legendariske krigsbrødre Sven, Porta, Gamle og Lillebror i deres kamp for at overleve. Der er smæk for skillingen og der bliver ikke lagt fingre imellem i de malende beskrivelser af myrderierne.

Bogen er en klassiker, der fik flotte anmeldelser, da den udkom. ”Et mesterværk” skrev Chicago Sunday Tribune i 1953! Den skulle angiveligt være skrevet som det, vi i dag kalder for autofiktion. Altså en blanding mellem noget selvbiografisk og skønlitterært. Sven Hazel påstod, at han selv havde deltaget i krigen på tysk side. Det blev der senere sat spørgsmålstegn ved og en større ballade i andedammen gjorde, at han i starten af 60’erne nærmest flygtede til Spanien og bosatte sig i Barcelona.

Her skrev han, efter al sandsynlighed med hjælp fra sin kone de efterfølgende 13 krigsromaner, der er solgt i ufattelige 53 millioner eksemplarer og oversat til over 50 sprog! Han var ikke velset på parnasset og det var også stort set umuligt, at låne hans bøger på bibliotekerne. Kun en lille håndfuld biblioteker havde mod til at stille hans bøger til rådighed for deres læsere.

Forlaget Turbine er nu startet på en genudgivelse af hans bøger i en gennemført kvalitet, her snart fire år efter at ”kongen af krigslitteratur” døde i en alder af 95 år.

Skulle man efter endt læsning blive nysgerrig efter at vide mere om denne nærmest myteomspundne forfatter som person har Erik Haaest skrevet biografien: Sven Hazel mysteriet : Guldfugl på larvefødder (Bogan, 2010). Det skal lige i forbifarten nævnes, at samme Erik Haaest også har et noget omdiskuteret rennomé.

/Benny