Frihedsmuseets fotoarkiv; Frihedsmuseet, København, Danmark.

Besættelsen

07.04.20
D. 9. april 1940 var en skelsættende dag i Danmarks historie. Det er 80 år siden, at Danmark blev besat af tyskerne og det er stadig en vigtig dag, fordi den er et symbol på indledningen på den mest dramatiske periode i dansk historie. Interessen for besættelsen er da også usvækket og der skrives stadig utrolig mange bøger om denne tid.

Sådan indtog tyskerne Danmark d. 9 april 1940: Læs historien bag besættelsen af Danmark her

Der ligger rigtig mange gode artikler om besættelsestiden på Danmarkshistorien.dk. Hvis du er en rigtig historie-nørd, kan du også prøve dilemmaspillet: I dette spændende spil indtager du rollen som statsminister Stauning 8. april om aftenen og du skal nu vælge, hvad Danmark skal stille op. Spillet er opbygget, så du bliver stillet over for en række dilemmaer, hvor du skal træffe et valg. Dine militære og politiske valg vil skabe den følgende danmarkshistorie.

Hvis du har lyst til at se dokumentarfilm om denne vigtige og barske periode i Danmarks historie, vil jeg anbefale disse to film: De fem år og Danmark i lænker. Du finder dem på Filmstriben, hvor du kan låne en film i 48 timer med dit bibliotekslogin og pinkode.

filmcentralen.dk kan du se dokumentariske film og små filmklip fra hele Danmark i perioden 1899-1995. Der er virkelig mange interessante filmklip, bl.a. fra Dansk Film-Avis, som var en dansk produceret nazistisk ugerevy, der udkom i årene 1941-1945. Du skal ikke bruge login og der er ingen begrænsninger på antal film.

eReolen finder du både ebøger og lydbøger om besættelsen og herunder får du et udvalg af de bedste:

Foto: Frihedsmuseets fotoarkiv; Frihedsmuseet, Copenhagen, Denmark. Wikipedia Commons.