Benny anbefaler

Berlinmurens fald – og hvad der sidenhen fulgte…

Som bekendt var det sidste år 30 år siden Berlinmuren faldt. Det blev selvfølgelig behørigt fejret og der udkom adskillige bøger i samme anledning. Jeg vil gerne anbefale to danske udgivelser, der på hver sin måde giver et fremragende indblik i begivenhedernes gang og hvad der kan være nok så interessant, hvad blev konsekvenserne for de implicerede og nu ”befriede” stater i den gamle Østblok.

Tidligere klima- og energiminister Lykke Friis er om nogen Tysklandskender og elsker. Hun har selv tyske rødder og var 20 år, da muren faldt og har beskæftiget sig med udviklingen hos vores sydlige naboer siden genforeningen. Hendes seneste bog ”Håbets Europa i 89 billeder” er en meget grundig kronologisk gennemgang af året 1989 og frem til i dag, et stykke fotojournalistik hvor hvert billede står skarpt i relief til en væsentlig begivenhed på et givent tidspunkt. Det er hæsblæsende læsning med mange citater og fodnoter, der holder læseren i en skruestik. Undertegnede mente ellers nok, at der var styr på historiens gang i de forløbne år, men jeg blev meget klogere! Euforien i 1989 er til at få øje på og forstå. Senere sår England og Frankrig tvivl om genforeningen og konsekvenserne heraf. Helmuth Kohls svendestykke bliver dog en realitet, men afslører også ridser i lakken på den velpolerede EU-model. Der er også store forskelle i de gamle Østbloklandes tilgang til den nyvundne frihed. Kulturlande som Ungarn, Tjekkoslovakiet og Polen kæmper hver især deres kampe, der dog munder ud i regulære demokratier med frie valg, men det foregår ikke uden sværdslag. Bulgarien, Rumænien og Albanien har vi aldrig hørt så meget om, og det er der en grund til, viser det sig. De er bærere af en anden kultur, og udviklingen her stritter i alle mulige retninger. Jugoslavien er et tragisk kapitel helt for sig, heldigvis. Vi når efterhånden op til vor egen tid, og desværre er billedet ved at krakelere. Vi har en Putin, en Trump og nogle sære kommunist-kapitalistiske kinesere. Vi vinker farvel til briterne og rundt omkring i EU kigger flere og flere europæere desperat på egne navler, så at sige og der tales om grænser, hegn og nye mure. Lykke Friis refererer sidst i bogen til en undersøgelse blandt europæerne, hvor 38 % af de adspurgte blandt andet peger på ”korruption, ulighed, manglende tillid til, at man kan få økonomisk fremgang, hvis man spiller efter reglerne, og mistro til, at medier og politikere fortæller sandheden” (s.231). Hun konkluderer at ”I 2019 og årene frem er der derfor behov for en principiel diskussion om, hvordan tilliden til og troen på både national og europæisk politik kan styrkes mærkbart”. Det er svært at være uenig i den konklusion. En fremragende bog!

Thomas Ubbesen og hans kone Anne Haubek er begge journalister med årelange erfaringer med utallige rejser i Østeuropa. De beslutter sig i efteråret 2018 over et par glas rødvin i en sen nattetime for at undersøge forholdene for almindelige mennesker i det tidligere kommunistiske Østeuropa. Altså vel og mærke folket, proletariatet, selve kommunismens eksistensgrundlag. Turen skal være et ægte roadtrip med tog og bus til de fjerneste og mest ”udkantsbeliggende” egne med henblik på at interviewe helt almindelige mennesker og erfare, hvordan deres liv har formet sig efter Murens fald i 1989. Jeg har selv rejst en del i Østblokken før omvæltningerne, så det var en bog jeg kastede mig over med store forventninger, og jeg blev ikke skuffet! Vi kommer på en hæsblæsende rejse gennem det tidligere DDR, Polen, Hviderusland, Krim, Ukraine, Moldova, Rumænien, Bulgarien, Makedonien, Kosovo, Albanien, Serbien og Ungarn. Og vel at mærke en rejse i udkantsområder, hvor der virkelig er langt mellem souvenirboderne! Det der gør bogen til andet end blot rejselitteratur er forfatternes helt utrolige netværk at forskellige mennesker i de besøgte lande. Især Anne Haubek, der har en lang fortid i DR og har modtaget flere priser har været særdeles aktiv i det tidligere Østeuropa som igangsætter og inspirator for opsøgende journalistik. Vi får et yderst malende og præcist indtryk af livet i dag for mange helt almindelige mennesker, der de seneste 30 år har oplevet alt fra håb, forundring, forbløffelse, gru, men også spredte glimt af lykke. Mennesker der var vant til en form for fællesskab og tryghed om end med få varer på hylderne, bliver på rekordtid kastet ud i en helt ny virkelighed med blinde markedskræfter, uhæmmet grådighed, korruption og politisk nepotisme i en grad, så en gennemsnitlig vesterlænding dårligt kan begribe det. Der er en afgrundsdyb kløft mellem Øst og Vest og kun fremtiden vil vise, om f.eks. EU vil være i stand til at medvirke til at bygge bro over denne kløft. Bogen er samtidig fyldt med skarpe iagttagelser og blodige beretninger om helt ufattelige krigsforbrydelser i disse områder under 2. verdenskrig. En helt igennem fantastisk øjenåbnende og vedkommende udgivelse!

/Benny

Forsider fra henholdsvis forlaget Gad og forlaget Gyldendals presseservice.

24.01.20