Årets historiske bog 2016

24.01.17
Igen i år kan man være med til at stemme om kåringen af Årets historiske bog.

Prisen på 25.000 kroner uddeles hvert år af Dansk Historisk Fællesråd og Historie-online.dk.  De fem bøger er udvalgt af en fagjury blandt godt 70 forskellige danske historiske bøger. Kriterierne for udvælgelsen er i følge juryens formand Poul Poulsen, at bøgerne ud over at være historisk korrekte også skal kunne læses af ganske almindelige læsere uden særlige forudsætninger.
De nominerede er:

Jørn Brøndal: Det sorte USA : fra Uafhængighedserklæringen til Barack Obama. Gad, 432 sider.
Det er et ambitiøst værk, lektor i historie ved Syddansk Universitet Jørn Brøndal har udgivet. Det er den første nyere fremstilling af de sortes historie i USA på dansk. Mere aktuel end nogensinde, efter alle de rystende historier om racistiske politibetjente, overfald og alt for mange tegn på en ulmende uro der kan eksplodere når som helst. Bogen fortjener en bred læserskare, også blandt dem der måske ikke umiddelbart interesserer sig for forholdene i USA.

Steffen Heiberg: Nye horisonter : Europas kulturhistorie i renæssancen. Gad, 534 sider.
Heibergs forrige værk En ny begyndelse fra 2009 beskæftigede sig med Europa i middelalderen. Nu er turen kommet til renæssancen, ca. 1300 – 1600-tallet. Det er her der begynder at ske noget. Verden bliver meget større efter de store opdagelsesrejser, Luthers reformation giver den katolske kirke baghjul og Gutenberg er fadder til ny kommunikation i form af bogtrykkerkunsten. Vi nærmer os oplysningens tidsalder, men hænger stadig noget  efter med grusomme krige, hekseforfølgelser og alskens barbari. En stofmættet og meget indsigtsfuld udgivelse.

Poul Duedahl: Ondskabens øjne : en biografi om Jens Nielsen. Gad, 365 sider.
Når man ser bort fra Ib Birkedal Hansen, der blev henrettet på Christianshavn d. 20. juli 1950, dømt som landsforrædder er det faktisk i år 125 år siden, den sidste dødsdom herhjemme blev eksekveret i Horsens Statsfængsel. Den uheldige var brandstifteren og tyveknægten Jens Nielsen, der kun nåede at have sit hoved siddende på kroppen i 29 år. Bogen beskriver hans opvækst, kriminelle løbebane og er samtidig et vigtigt og noget rystende vidnesbyrd om forbrydelse og straf og datidens syn på kriminelle og hvordan de burde behandles.

Lisbeth M. Imer: Danmarks runesten : en fortælling. Gyldendal : Nationalmuseet, 364 sider.
Vikingetiden er en del af vores forhistorie, der er kommet mere fokus på de senere år. Det er da også en smule besnærende at vide, at vores nærmeste naboer i ca. 250 år rystede af skræk ved tanken om ”nordboernes vrede”! Lisbeth M. Imer er ekspert på området og arbejder på Nationalmuseet. Hun har forfattet en meget flot illustreret og velskrevet bog om runerne og deres historie. Jeg vil vove den påstand, at her har vi et kommende referenceværk indenfor området.

Anette Hoff: Nydelsesmidlernes Danmarkshistorie. Bd. 1-3. Aarhus : Den Gamle By, 1035 sider.
Det er noget af et projekt, historikeren og seniorforsker i Den Gamle By Anette Hoff har kastet sig ud i. I tre digre bind får vi den danske tehistorie, kaffehistorie og chokoladehistorie. Altså en slags nydelsesmidlernes kulturhistorie fra midten af 1600 tallet og til i dag. Bøgerne er lækre og indbydende og giver et uhyre detaljeret indblik i historien, og på grundlag af et enormt kildemateriale formidles snart sagt alle aspekter af disse tre produkter, som vel nok de fleste har et eller andet forhold til.

Der kan stemmes frem til d. 10.03.2017 på www.historie-online.dk og vinderen offentliggøres d. 25.03.2017 under Historiske Dage i Øksnehallen i København.

Bøgerne kan lånes på biblioteket.