For unge: De bedste sider på nettet

Af Nina
30.09.15
Gode links til de bedste sider med litteratur og kultur for unge

De unges ord er et anmeldersite, der lægger vægt på formidlingen fra unge til unge. Redaktionen består af seks frivillige unge mellem 15 og 22 år.

Fyldepennen Danmarks største forfatternetværk.

Nummer 9 er et tegneseriemagasin på nettet for alle med interesse for tegneseriemediet, den niende kunstart, som de siger i Frankrig. På Nummer9 bringes anmeldelser, nyheder og baggrundsstof, som henvender sig til såvel nye som garvede tegneserielæsere.

Kultur for unge er Danmarks største site med journalistisk gennemarbejdede reportager og anmeldelser skrevet af unge mellem 13 og 25 år.

Forællingen.dk bliver ikke længere opdateret, men du kan stadig finde mere end 1400 anmeldelser af gode bøger skrevet for børn & unge.

Goodreads - find din næste favoritbog! Et site hvor du kan oprette en profil og finde masser af god læseinspiration, lave boglister og være med i grupper.

Litteratursiden - "Mellem ung og voksen" bogliste.

Fantastik er foreningen for danske fans af alt, hvad der har med science fiction, fantasy og horror at gøre. Er du til film, tegneserier, bøger og tv med et fantastisk islæt, så er Fantastik nok noget for dig.

Paperback Castles - Rikke har den fineste litteraturblog. Om sig selv skriver hun: "Jeg læser meget, jeg læser hurtigt, og jeg læser alt, som vækker min nysgerrighed. Jeg forguder britiske klassikere og Jane Austen er min litterære helt, men jeg har også altid haft en forkærlighed for velskabte fantasy-universer. Chick-lit er min foretrukne måde at slappe af på, og børnebøger frembringer altid et smil på mine læber. Romaner fyldt med mysterier, gåder og spørgsmålstegn fanger mig, og historisk fiktion fascinerer mig. Jeg forsøger at læse lidt flere gysere; omend min nattesøvn forstyrres af de livlige rædsler. Krimier læser jeg kun sjældent, og ligeledes åbner jeg sjældent en biografi."

Copenhagen Comics er Danmarks største tegneseriefestival. Den har eksisteret siden 2004 og har foreløbig fundet sted fem gange, sidste gang i 2013 med 4.500 besøgende.

eReolen er bibliotekets e-bøger og lydbøger, som du kan læse/lytte til på din tablet, smartphone eller PC og Mac – lige når det passer dig.