Bogormens anbefalinger

Af Anonym (ikke efterprøvet)
01.02.19
Mit navn er Jasmin Nielsen, og jeg går på Nordsjællands Grundskole og Gymnasium (NGG). Lige nu er jeg praktikant på Hørsholm Bibliotek. Jeg er en bogorm. Jeg har altid haft stor interesse i at læse bøger. Det er en bred vifte af genrer, jeg suger til mig, fra science fiction og fantasy til politik og historie. Jeg læser på dansk, kinesisk og engelsk. Men det er engelske bøger, der tiltrækker mig mest.

NGG består af et gymnasium, en dansk grundskole og en engelske afdeling. Jeg var så heldig, at mine forældre valgte, at jeg skulle gå på den internationale skole, for så kunne jeg tale flydende engelsk. Som det første læste jeg ikke Søren og Mette men The Magic School Bus. Da jeg nåede til tredje klasse, glemte jeg fuldkommen, hvordan man talte dansk. Jeg havde trods alt kun læst engelske bøger. Jeg læste hele Usborne Young Reading series, som bestod af ca. 150 bøger på tre forskellige niveauer, alle Harry Potter bøgerne, som jeg læste to gange i træk og samt The Seven og The Five serie. De engelske bøger blev også hængende, da jeg flyttede over til den danske afdeling i fjerde klasse. Det engelske sprog har bare en bedre smag. Det har omkring 10 gange så mange ord som dansk og jeg føler at det er et langt mere præcist og nuanceret sprog. Derfor har jeg udstillet engelske bøger i min udstilling på Hørsholm Bibliotek. Men I dag er dansk mit modersprog. Jeg kan bare ikke slippe af med de engelske bøger.

Lige nu er jeg i gang med at læse Carve The Mark, en science fiction-bog af, Veronica Roth. Den handler om drengen Akos og pigen Cyra, som bor på is-planeten Thuve. De er to unge fra to modsatte kulturer, hvis skæbne er flettet sammen. Men hadet mellem de to kulturer er grusomt. Begge kæmper for magten over planeten. Vil Akos og Cyra slå hinanden ihjel, eller vil de hjælpe hinanden med at overleve? Jeg er så spændt på, hvad der vil ske.

En anden bog, som har opslugt mig, er Breath. Det er den sidste bog i serien Riders of the Apocalypse, som er skrevet af Jackie Morse Kessler. Døden har selvmordstanker. Hvis han dør, vil kloden gå under. Teenageren Xander Atwood er verdens eneste håb, når Døden bliver træt af livet. Men Xander bærer på en hemmelighed, der kan være verdenens undergang. Jeg glæder mig til at se, hvad Xander gemmer på.

The Assassins of Rome er den tredje bog, som fascinerer mig. Det er en blanding af skønlitteratur og faglitteratur. Bogen er skrevet af Caroline Lawrence. Historien forgår i Ostia i Rom en september i år 79. Jonathan fejrer sin fødselsdag sammen med to venner. Midtvejs banker en mand på døren og vil tale med Jonathans far. Næste dag er både Jonathan og manden forsvundet. Vennerne finder ud af, at Jonathan er på en hemmelig mission til Rom, og de er fast besluttet på at finde ham. En dødelig snigmorder gemmer sig i det gyldne hus, som vennerne kommer forbi. Hvad vil der vente dem? Det bliver nervepirrende.

De tre bøger har givet stort indtryk på mig. Jeg anbefaler dem helt klart. Tag og læs disse bøger. Du vil ikke blive skuffet.