Boganmeldelse af "Engle og dæmoner" fra vores erhvervspraktikant Mayasa

Af Anonym (ikke efterprøvet)
27.09.17
Boganmeldelse af Engle og dæmoner og Dan Brown Forfatteren og bogens titel: Bogen ’Engle og dæmoner’ er skrevet af Dan Brown som også er kendt for sin New York-times best seller: ’Da Vinci mysteriet’.

Referat:

*Engle og dæmoner’ er en bog der omhandler Robert Langdon, som er en symbol forsker og professor på Havard. Han bliver ringet op midt om natten af en mystisk fremmed, der siger at der begået et mord på en af hans medarbejdere. Offeret er blevet brændemærket med et symbol som omhandler Hr. Langdons forskning. Langdon ikke tror den fremmede, men da manden sender ham en fax med et billede, bliver han med det samme chokeret, da han genkender mærket som det glemte illuminati-tegn. Den fremmede forklarer at han er fra Cern og at han har brug for Langdons hjælp til at finde morderen. Langdon tager afsted, og på turen møder han offerrets datter, Vittoria Vetra, som vil med og opklare sagen om mordet på hendes far. Da Langdon kommer til Cern, og finder han hurtigt hurtigt ud af, at mordet er forbundet til Vatikanet, så han beslutter sig at rejse til Vatikanet sammen  Vittoria Vetra. De begynder at følge illuminationens vej, for at redde de fire preferier i kardinal valget.

Det er en bog om kampen mellem religion og videnskab med døden som resultat. Kan Hr. Langdons viden om illuminati hjælpe ham nu hvor han er ude på marken, eller er det slut med Vatikanet?

Genre og sprog:

Genren er krimi. Det særlige ved Dan Brown er at hans historier for det meste foregår på et døgn. Sproget er lidt højere niveau end de fleste krimier, men kapitlerne er så korte at det gør det mere end overskueligt at læse. Det hjælper dog når det kommer til Dan Browns fantastiske måde at udtrykke og forklare begivenhederne, der holder ens opmærksom fast til man er nået til slut.

Min mening:

Jeg synes selv at det er en rigtig god bog, der fanger én fra start til slut. Hvis du elsker en bog med lidt af hvert - fra blod til hårrejsende beskrivelser, mysterier og den store diskussion mellem religion og videnskab. Den er også god, hvis du ikke er den største fan af at læse og du vil have noget hurtigt og godt, der er let at komme igennem er det også en god bog for dig. Den får én til at tænke, men også til at holde vejret og næsten  grine af sejrene og føle vrede af tabene.