Læsetips fra forfatter Birgitte Jørkov

Af Nina
06.04.17
Vi har spurgt krimiforfatter Birgitte Jørkov om fem personlige, litterære spørgsmål. Læs dem her og reserver bøgerne med det samme.

Hvilken bog har du sidst givet væk?

Mit ældste barnebarn (12 år) stillede mig spørgsmål om universets tilblivelse. Det er ikke min stærkeste kompetence, så jeg gik i Børnenes Boghandel. Mens jeg osede rundt, faldt jeg over 'Anne fra Grønnebakken' (canadisk, Lucy Maud Montgomery),  i en læs-let-udgave på dansk. Min datter elskede den som stor pige - og har hele serien på engelsk- og så tænkte jeg at mit yngste barnebarn (8 år) måske også ville elske den. Den købte jeg sammen med nogle gode Pixi-bøger om universets tilblivelse til den ældste.

Hvilke tre bøger ville du tage med på en øde ø?

Jeg vil overhovedet ikke hen på nogen øde ø med nogle allerede gennemtyggede bøger. Jeg vil meget hellere strande på et bibliotek fyldt med endnu ukendte bøger.

Hvad var din yndlingsbog som barn?

Det er svært. Jeg elskede Davy Crockett-bøgerne og Susy-bøgerne og alle af Estrid Ott og Johanne Spyri og Fenimor Cooper. Jeg var storlæser. Jeg fik lånerkort tl voksenbiblioteket to år før jeg måtte efter reglerne, for børnebibliotekaren havde ikke flere hun kunne forsyne mig med.

Hvilken bog har betydet mest for dig?

Uha! Umiddelbart vil jeg svare at de alle har betydet meget for mig. Jeg oplever og lærer af alle de bøger jeg har læst. Hvis jeg skulle vælge én, kunne det være Karen Blixens 'Skæbne-anekdoter'. Den væltede mig helt omkuld da jeg uforvarende faldt over den og begyndte at læse.

Hvilke forfattere inspirerer dig mest i dit eget forfatterskab?

Her bliver jeg svar skyldig. Så vidt jeg ved har jeg ingen forbilleder. Der er ingen som jeg prøver at skrive ligesom. Det tør jeg slet ikke forsøge på. Jeg tror jeg har fundet min inspiration hos rigtig mange andre forfattere, ingen nævnt, ingen glemt. Mit første forsøg på at skrive en krimi var måske inspireret af svenske Maria Lang, men jeg har bevæget mig langt væk fra hendes stil. Eller er det hende jeg fortsat videreudvikler?

Birgitte Jørkov kan opleves til et spændende foredrag om Nordsjælland i middelalderen d. 20. april kl. 18:30.