Nytår, fest og farver for børn

29.12.22
Læs nytåret ind med gode børnebøger og gør klar til festlighederne. Sjove hatte, fyrværkeri, og nytårslæsning: Se hvad børnelitteraturen har at byde på, som I kan læse op til festlighederne til nytår.

Vi skal snart til at sige farvel til det gamle år og goddag til det nye. Et overgangsritual for man kan lægge det forgangne år bag sig og starte på en frisk.

Mange laver nytårsforsæt, altså egne løfter om f.eks. at motionere mere, men glemmer måske allerede målene i februar.

Vi larmer med bordbomber, tudehorn, og fyrværkeri, som man før i tiden lavede larm med for at jage onde ånder væk,

Vi tager sjove hatte på, tænder stjernekastere, puster serpentiner, og nogle driller hinanden med f.eks.barberskum på vinduet. Det kan være at dine bedsteforældre drillede med at hejse en cykel eller en havelåge op i flagstangen.

For mange begynder nytårsaften med Dronningens nytårstale, hvor hun sidder ved sit skrivebord på Amalienborg og taler om året der gik, og slutter talen af med “Gud bevare Danmark”.

Klokken 24 hører vi Københavns Rådhusklokke slå 12 slag og så begynder det nye år, hvorefter vi synger året ind med “Vær velkommen Herrens år”, N.F.S. Grundtvigs nytårsalme. Mange hopper ned fra stolene på urets første slag.

Læs festlighederne i gang med børnene. Se listen nedenfor og lån bøgerne på biblioteket eller på eReolen.

Godt nytår!

/Oprindelig tekst Glostrup Bibliotekerne