Foto: Filmstriben

Se Karl Marx City for 0 point

Af Nina
01.02.23
På Filmstriben sættes der i februar fokus på det kommunistiske DDR med en film, du bruger 0-point på.

Det er en uhyggelig virkelighed og en historie, der folder sig ud, når du følger instruktøren til dokumentarfilmen "Karl Marx City", Petra Epperlein, vender "hjem" til Chemnitz, dengang Karl Marx Stadt, for at undersøge, om der er hold i rygterne om at hendes far, der i 1999 begik selvmord, var informant for STASI. Det bringer hende på sporet af STASI's udviklede overvågningsmetoder.

Film om DDR kan give indsigt i historien og kulturen i det forhenværende Østtyskland, samt hvordan regimet påvirkede befolkningen. Det kan give en forståelse for sammenligninger og paralleller til nutidens samfund og politiske systemer.

Overvågningsmetoderne var durkdrevne og er direkte også beskrevet i en film som "De andres liv", hvor man som beskuer kommer helt ind i maskinrummet og kan se og undres, hvordan nogen lever deres liv igennem dem, de overvåger.

Der er mere til historien om DDR generelt, og du kan se filmene på bibliotekernes filmstreamingtjeneste Filmstriben for 4 point pr. film, hvor en film for sine point kan ses i op til 48 timer.

Oprindelig artikel fra Randers Bibliotekerne.