Antallet af lån på Filmstriben sættes ned

12.03.21
Vi guider til gratis filmstreaming-tjenester på nettet

Er du bosat i Hørsholm kommune og registreret som låner på biblioteket, kan du nu hjemmefra streame og se op til to film om måneden på Filmstriben.dk.

Men fortvivl ej, hvis du er en af dem, der elsker film og sagtens kunne binge løs! Der findes nemlig rigtig mange gode gratis film- og tv-streamingtjenester at mæske sig i på det store internet.

Vi guider dig til, hvordan du kan få stillet din filmsult, når Filmstribe-kvoten er opbrugt – og der er noget for enhver filmsmag.

Læs mere om Filmstriben her

Filmcentralen
Filmcentralen er Det Danske Filminstituts streamingtjeneste. Med mere end 3000 kortfilm og dokumentarfilm af både nyere og ældre dato er der nok at gå på opdagelse i. Filmene er inddelt i fire kategorier: For alle, For de yngste, Undervisning og Danmark på Film. Sidstnævnte er en samling af klip og dokumentarer fra de sidste 100 år og er særligt anbefalelsesværdig til de historieinteresserede.
Filmene kan ses på Filmcentralen.dk og man skal ikke være logget ind.

Stumfilm.dk
På stumfilm.dk kan du se stumfilm fra dansk films guldalder. Oplev datidens internationale stjerner som Asta Nielsen, Valdemar Psilander, Gunnar Tolnæs og Fy & Bi eller dyk ned i Carl Th. Dreyers berømmede bagkatalog. Løbende bliver de gamle film digitaliseret og lagt op på siden, og målet er, at alle bevarede danske titler fra perioden 1897-1928 skal blive frit tilgængelige i løbet af de næste år.
Filmene kan ses på stumfilm.dk og man skal ikke være logget ind.

DR TV
DR TV er Danmarks Radios streamingtjeneste. Her kan du se live-TV og arkivindhold fra alle DRs kanaler. DR3, DR Ultra og DR K er blevet lukket ned i flow-TV, men eksisterer i bedste velgående online på DR TV. Man kan også se udvalgte dokumentar- og fiktionsfilm, som ligger tilgængelige på tjenesten i afgrænsede perioder.
DR TV kan tilgås som app til android og iOS eller på deres hjemmeside www.dr.dk/drtv/. Der kræves ikke login.

DR Bonanza
DR Bonanza er en del af Danmarks Radios Kulturarvsprojekt, der har fokus på at sikre og formidle ældre TV-indhold gennem digitaliseringen. Gode gamle programmer som Rejseholdet, Taxa og Matador finder du her. For de yngste, eller de nostalgiske voksne, er der børneprogrammer som Sonja fra Saxogade, Bamses Billedbog og den syrede 80’er-forløber til selvsamme, Døren går op – hvem kommer ind?
DR Bonanza findes som app og på hjemmesiden www.dr.dk/bonanza/. Alle programmer ligger frit tilgængeligt.

Ekko Shortlist
Filmmagasinet Ekko har deres egen streaming-platform, hvor unge filmskabere kan eksponere deres kortfilm og konkurrere om en placering på top ti over bedste danske kortfilm lige nu. Sitet har mange gode kortfilm og giver et interessant indblik i, hvad der foregår i vækstlaget i dansk film.
Se filmene her: www.ekkofilm.dk/shortlist/

Karantænefilmene
Karantænefilmene er ifølge idémanden bag, Andrias Høgenni, et udtryk for coronakrisens uventede muligheder og en understregning af filmkunstens relevans. Under kampråbet "Dare to suck!" har tolv filminstruktører fra hele rigsfællesskabet udfordret hinanden: Lav en film på to uger som overholder myndighedernes karantæneregler. Det er der kommet nogle fine små film ud af.
Se dem alle her.

byNWR
I den mere udsyrede eksperimentelle ende har vi den engelsksprogede streamingtjeneste byNWR.com, som er initieret af den danske filminstruktør Nicolas Winding Refn (Pusher-trilogien og Drive). Tjenesten fungerer som en kurateret video-platform og et udstillingsrum for kunstnere og byder på nyrestaurerede exploitation film fra Refns egen samling og originalt indhold lavet til sitet.
Sitet finder du her: www.bynwr.com/ og alt indhold er frit tilgængeligt.

Rigtig god fornøjelse!