Foto: Litteratursiden

Se filmatiseringen på Filmstriben

Af Nina
04.05.23
Sæt en god film på og genoplev nogle af dine yndlingsbøger i 6 vellykkede filmatiseringer, du kan låne gratis på Filmstriben.

Når det gøres rigtigt, kan filmatiseringen af bøger begejstre og inspirere publikum på samme måde som bogen. Disse 6 film formår at overføre bogmediet til det store lærred, og så kan du se dem gratis på Filmstriben.

En dødsnat af Marie Bregendal

‘Du som er i himlen’ er historien om den 14-årige Lise, som midt i en brydningstid må kæmpe med den kvinderolle, hun har fået tildelt. Filmen bygger på Marie Bregendals selvbiografiske klassiker ‘En dødsnat’ og er et intenst og bevægende portræt af kvinders plads i samfundet i slutningen af 1800-tallet.

Se filmen 'Du som er i himlen' på Filmstriben

Hændelsen af Annie Ernaux

‘Hændelsen’ er baseret på Annie Ernaux’ roman af samme navn og fortæller den rystende historie om den unge studerende Anne, som bliver gravid i 1960’ernes konservative Frankrig, hvor et barn betyder udelukkelse fra uddannelsen, og hvor abort er ulovligt. At fortælle sine forældre om graviditeten er utænkeligt, men Anne har heller ikke noget ønske om at få et barn.

Se filmen 'Hændelsen' på Filmstriben

David Copperfield af Charles Dickens

En af verdenslitteraturens store udviklingsromaner er blevet til en uimodståelig, tempofyldt og humoristisk film, som udspiller sig i det victorianske London. Den forældreløse David Copperfield oplever med godhjertethed og stor eventyrlyst alt fra fattigdom til overflod og fra ondskab til ægte kærlighed. På sin rejse møder han en række farverige excentrikere, der hver især kommer til at præge hans liv.

Se filmen 'The personal history of David Copperfield' på Filmstriben

Mænd uden kvinder af Haruki Murakami

Et episk drama om sorg, kunst og lidenskab. Yusuke Kafuku, en teaterskuespiller, der efter to år endnu ikke er kommet sig over sin elskede kones død, påtager sig opgaven at instruere en opførelse af ‘Onkel Vanja’ til en teaterfestival i Hiroshima. Her møder han Misaki, en indadvendt unge kvinde, som er blevet hyret som hans chauffør. ‘Drive my car’ er en filmatisering af Haruki Murakamis novelle af samme navn fra samlingen ‘Mænd uden kvinder’

Se filmen 'Drive my car' på Filmstriben

Sneleoparden af Sylvain Tesson

En utrolig rejse i søgen efter den mytiske sneleopard i den vilde tibetanske natur. I et uberørt bjerglandskab følger filmen den anerkendte naturfotograf, Vincent Munier, der sammen med forfatter og eventyrer, Sylvain Tesson, traver, venter, filosoferer og mest af alt bare er i verden.

Se filmen 'Sneleoparden' på Filmstriben

Orlando af Virginia Woolf

‘Orlando’ er den blændende filmatisering af Virginia Woolfs klassiske roman om den tilsyneladende udødelige Orlando, der begynder på en episk søgen efter kærlighed og frihed som mand, og som over en periode på 400 år ændrer køn til kvinde.

Se filmen 'Orlando' på Filmstriben

Filmstriben er bibliotekernes gratis digitale filmtilbud til dig. Filmstriben kan bruges af alle, der er oprettet som bruger på deres lokale bibliotek, under forudsætning af at biblioteket er tilsluttet Filmstriben.

Se temaet 'Bogen bag filmen' på Litteratursiden.dk

Oprindeligt skrevet af Julie Hastrup-Markussen, Litteratursiden.