Læsespor

Bibliotekernes Læsespor er bibliotekernes fælles indsats, som støtter fagprofessionelle og forældre omkring børn i skolealderen med at finde læsekoncepter og inspiration til at styrke børns læselyst. Målgruppen for indsatsen er børn i alderen 6-16 år.

Bibliotekernes samlede sprogstimulerings- og læsetilbud

På Hørsholm bibliotek finder vi megen inspiration i alle de fede koncepter og aktiviteter, der er at finde i bibliotekernes læsespor. En del aktiviteter har vi trukket ud og brugt i den del af vores tilbud, der retter sig mod institutioner og skoler, og som du kan læse mere om og tilmelde dig via skoletjenesten.

Men Læsesporet er i høj grad ikke kun tiltænkt biblioteker. På Læsesporet oplever fagprofessionelle og forældre omkring børn i skolealderen én samlet indgang, hvor de kan finde læsekoncepter og inspiration til at styrke børns læselyst. Læsesporet skal give således give både bibliotekspersonale og fagprofessionelle i skolen (fx lærere, PLC-medarbejdere og skolepædagoger) såvel som forældre den bedste indgang til bibliotekernes samlede læsetilbud for børn i skolealderen.

Fælles håndslag på at styrke børns læselyst

I februar 2020 gav alle Danmarks bibliotekschefer hinanden håndslag på at sætte fokus på at styrke børns læselyst. Dette har resulteret i en aftale om en fireårig styrket indsats for at øge børns læselyst, hvilket skal ske gennem oplevelse, viden, inspiration og fællesskaber. Vi er på Hørsholm bibliotek naturligvis med i aftalen, som vil betyde et øget fokus på vores børnebiblioteksaktiviteter og de tilbud som vi kan arbejde sammen med skoler og institutioner omkring. Vi smøger ærmerne op og glæder os til at komme i gang ;-)

Folkebibliotekernes håndslag på at styrke børns læselyst (PDF)