Gode links og informationer til dig der er ordblind eller pårørende

Hvis du har svært ved at læse, er du ikke alene. For ca. 600.000 danskere driller læsningen. Mange af dem er ordblinde. Vi har samlet nogle nyttige links til dig, der har svært ved at læse.

Få siden læst op

Hvordan får jeg adgang til NOTA?
Hvordan finder jeg lette bøger på biblioteket eller på biblioteket eller nye lydbøger på eReolen?
Hvilke muligheder du som barn eller ung har i Hørsholm Kommune?
Hvilke IThjælpemidler der findes?
Spørgsmålene er mange og vi har samlet en række gode links og informationer til dig, der er ordblind eller pårørende lige her.

Du kan finde links til:

• Gode bøger til ørerne og øjnene på nettet og på biblioteket
  • Hjælp, rådgivning og netværk
  • Børn og unge i Hørsholm Kommune

Gode bøger

Nota

Nota er et digitalt bibliotek og videnscenter. Ordblinde og synshandicappede kan blive medlemmer hos Nota. For at blive medlem, skal du have en erklæring på, at du er ordblind eller synshandicappet.

Du kan se en vejledning til at blive indmeldt på Nota her

Når du er indmeldt i Nota, kan du låne lydbøger og ebøger fra NOTA Bibliotek og få indlæst tekster, du skal bruge til dit studie eller arbejde.

eReolen

På eReolen kan du læse ebøger på nettet og høre lydbøger. Du kan bruge eReolen via hjemmesiden ereolen.dk. Du kan også bruge appen eReolen på mobil eller tablet.

eReolens lette bøger til børn finder du her

eReolens lette bøger til voksne finder du her

eReolens lydbøger finder du her

På biblioteket

På biblioteket kan du få hjælp til at finde de rigtige materialer. Du kan f.eks. låne lette bøger til voksne og unge. Vi har også lydbøger på CD og mp3.

Find lette bøger til voksne og unge ved at klikke her
Find lydbøger ved at klikke her

Hjælp, rådgivning og netværk

Ordblindhed.dk

ordblindhed.dk kan du med tekst og små film få overblik over forskellige muligheder for hjælp og værktøjer. Siden er både til ordblinde, pårørende og fagpersoner. Og der info både til børn, unge og voksne.

Ordblindeforeningen

Ordblindeforeningen har afdelinger i hele landet og rådgiver bl.a. om lovgivning og hjælpemidler.

Læs mere om ordblinde/ dysleksiforeningen i Danmark

Digitale hjælpemidler

Der findes mange værktøjer, der kan hjælpe dig med at læse og skrive. På etlivsomordblind.dk kan du se en oversigt over de midler, der gør din hverdag som ordblind lettere.

Der er bl.a. hjælp til:

• Oplæsning
  • Ordforslag / stavehjælp
  • Tale til tekst
  • OCRscanning (fra billede af tekst til lyd)

Find oversigt over IT-hjælpemidler her

Ansøgning om hjælpeprogrammer

Nogle hjælpeprogrammer er gratis, andre er ikke. Du kan søge om hjælpemidler både til studie, arbejde og privat. Her kan du se, hvem der kan hjælpe dig:

• For dig, der går i folkeskole, privatskole eller friskole:
    Kontakt din klasselærer, skolens læsevejleder, skolens ledelse eller PPR.
  • For dig, der går på en ungdomsuddannelse:
    Kontakt en lærer, skolens SPSvejleder eller en studievejleder.
  • For dig, der går på en videregående uddannelse:
    Kontakt uddannelsesinstitutionens SPSvejleder eller en studievejleder.
  • For dig, der har brug for IT-hjælpemidler på dit job:
    Kontakt din arbejdsgiver eller Institut for Syn og Hørelse.
    Du skal ansøge via kommunens jobcenter, men Institut for Syn og Hørelse kan vejlede dig og din arbejdsplads.
    Du skal have en ordblindetest for at kunne søge om IThjælpemidler på dit job.

Børn og unge i Hørsholm Kommune

eReolenGO

På eReolenGO kan du læse ebøger på nettet og høre lydbøger for børn. Du kan bruge eReolenGO via hjemmesiden ereolen.dk. Du kan også bruge appen eReolenGO på mobil eller tablet.

Find eReolenGO her