Ny spændende musik!

31.01.19
Det er selvfølgelig helt for min egen regning, men jeg har udvalgt en håndfuld nye CD’ere, der efter min mening giver en musikalsk oplevelse lidt ud over det sædvanlige.

Guitaristen Jan Lippert og hans gruppe Hard Company har udgivet en lad os kalde det ”crossover” CD med en samling flotte, velkomponerede instrumentalnumre, der efter flere gennemlytninger åbner sig mere og mere overfor lytteren.

Jo Lawry er nok et ukendt navn herhjemme. Ikke så mærkeligt eftersom hun er australier. Derhjemme betragtes hun som en af de bedste jazz sangerinder. Det er dog ikke jazz i traditionel forstand, men snarere en fusion af minimalistiske musikalske arrangementer og så hendes gudesmukke vokal der gør indtryk.

Tropical Fuck Storm kommer også fra Australien. Den unge kvartet blev dannet i Melbourne i 2017 og spiller en temmelig hårdtslående form for ”punk blues”, der ikke minder mig om noget andet jeg har hørt.

Geir Sundstøl er norsk guitarist og komponist og en del af en meget spændende musikscene i Norge, som det godt kan være værd at holde øje med. Det er hans tredje album og ligesom på de foregående er vi ude i en instrumental og lidt drømmeagtig sfære, der muligvis kan virke afstressende hvis der er behov for det.

Northern Assembly er en dansk folk/pop-kvartet med sangerinden Dina Danialsdottir som frontfigur. Det er deres debut CD, og jeg har sjældent hørt en så gennemarbejdet og lækker samling vokalharmonier kombineret med instrumental vellyd.

Vera Sola er en amerikansk sangerinde, der af medierne er blevet kaldt ”a unique talent”. På hendes debut album spiller hun selv alle instrumenter og musikken bevæger sig let og flydende rundt med elementer af folk, country, doo wop og soul. Alt sammen med et underliggende anstrøg af en vis melankoli. Noget af det flotteste musik jeg længe har hørt, så derfor får hun et ekstra track!

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her