Illustration: Juliane Sophie Hintzpeter fra 1790. Farvelagt foto efter tegning af Paul Ipsen (kopi).

Om dette arrangement

Lokalitet
Caroline Mathilde, 1.sal
Target
For voksne
Køb billet(ter)
Foredrag & debat

UDSOLGT: Museum Nordsjælland præsenterer: Pigeliv i 1700-tallets Hørsholm

19.04.23
Kom med på en rejse tilbage i tiden, når biblioteket i samarbejde med Museum Nordsjælland inviterer til en lokalhistorisk foredragsrække nøje tilrettelagt og præsenteret af museets eksperter. I denne sæson kan du komme helt tæt på mennesker, begivenheder og livsvilkår, når der sættes fokus på hverdagsliv i forskellige udformninger - lige fra oldtiden over Christian 5. til pigeliv i 1700-tallets Hørsholm.

Foredrag ved museumsinspektør Ida Rosenstand Klahn, Museum Nordsjælland.

Juliane Sophie Hintzpeter voksede op i Hørsholm i slutningen af 1700-tallet. Hun var slotsforvalterens datter, og hendes dagbog er bevaret. Dagbogen beskriver dagligdagens sysler og fornøjelser, højtider, fester og sorger. Den fortæller om begivenheder i Hørsholm og i verden. Vi hører om vold i samfundet, om død og ulykker og om forholdet mellem rig og fattig. Dagbogen giver os mulighed for at forestille os hverdagslivet i det lille samfund, som Hørsholm dengang var, og det er det, museumsinspektør Ida Rosenstand Klahn fra Museum Nordsjælland vil give et indblik i til foredraget.

Se de øvrige arrangementer i foredragsrækken her.

Begrænsede pladser. Gratisbillet kan hentes her fra siden fra d. 22. februar.