Foto: snl.no

Foredrag & debat

UDSOLGT: Museum Nordsjælland præsenterer: En kongelig opdragelse

02.11.22
Kom med på en rejse tilbage i tiden, når biblioteket i samarbejde med Museum Nordsjælland inviterer til en lokalhistorisk foredragsrække nøje tilrettelagt og præsenteret af museets eksperter. I denne sæson kan du blive klogere på opdragelsen af Frederik d. 6., arkæologiske udgravninger i Helsingør og parforcejagtlandskabet i Nordsjælland.

I 1771 opholdt Christian 7., Caroline Mathilde og livlægen J.F. Struensee sig på Hirschholm Slot i Hørsholm, hvor den 3-årige kronprins Frederik blev strengt opdraget efter Jean-Jacques Rousseaus principper med en fysisk og social hærdning af den lille kronprins som et bærende element. Samtidig var Struensees kontrol med kronprinsens opdragelse et omdrejningspunkt for rygtedannelse. I foredraget fortæller museumsinspektør Ida Rosenstand Klahn om dengang Hørsholm dannede ramme om den dramatiske kærlighedsaffære mellem Struensee og Caroline Mathilde og om kronprinsens usædvanlige opdragelse.

Se de øvrige arrangementer i foredragsrækken her.

Billetter er gratis og kan hentes her fra siden fra d. 7. september.