Illustration fra Statens Museum for kunst.

Om dette arrangement

Lokalitet
Caroline Mathilde, 1.sal
Target
For voksne
Køb billet(ter)
Foredrag & debat

UDSOLGT: Museum Nordsjælland præsenterer: Christian 5.s hverdag i Nordsjælland

26.04.23
Kom med på en rejse tilbage i tiden, når biblioteket i samarbejde med Museum Nordsjælland inviterer til en lokalhistorisk foredragsrække nøje tilrettelagt og præsenteret af museets eksperter. I denne sæson kan du komme helt tæt på mennesker, begivenheder og livsvilkår, når der sættes fokus på hverdagsliv i forskellige udformninger - lige fra oldtiden over Christian 5. til pigeliv i 1700-tallets Hørsholm.

Foredrag ved museumsinspektør Kristoffer Schmidt, Museum Nordsjælland.

Størstedelen af Nordsjælland har som dets særkende været i kongeligt eje siden 1560 og flere århundreder frem. Landskabet er endnu stærkt præget af en kongelige tilstedeværelse. Mest iøjnefaldende er de kongelige slotte, men der findes andre mere ukendte aftryk såsom det kongelige parforcejagtlandskab, det kongelige stutteri og mange i dag forsvundne bygningsværker, som dog stadig kan anes i landskabet. Kom og hør om disse aftryk, og hvilke funktioner de spillede i det kongelige hverdagsliv under Christian 5., som holdt meget af at opholde sig på sit nordsjællandske krongods.

Se de øvrige arrangementer i foredragsrækken her.

Begrænsede pladser. Gratisbillet kan hentes her fra siden fra d. 1. marts.